Promocyjna sprzedaż towaru za „złotówkę”? Jego zakup stanowi koszt

Fiskus dopuszcza możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup lub wytworzenie towarów, które następnie są sprzedawane wybranym klientom za przysłowiową złotówkę. Korzystna wykładnia ucieszy nie tylko firmy dealerskie, które realizują takie działania. Może ona stanowić również cenną wskazówkę dla dealerów, którzy w ramach marketingu wręczają klientom upominki o wyższej wartości, a także dla tych, którzy lojalnym klientom przekazują bony lub vouchery.

W branży nie brakuje dealerów, których działania marketingowe obejmują m.in. sprzedaż określonych towarów bądź usług ze znacznymi rabatami, po uwzględnieniu których promocyjna cena sprzedaży wynosi 1 zł. Są one ukierunkowane na pozyskanie nowych klientów, a także zwiększenie satysfakcji oraz lojalności u dotychczasowych.

Celem wydatków większy przychód

Takie działania realizowała również spółka dealerska, która wystąpiła z wnioskiem o interpretację, za sprawą której chciała potwierdzić, czy ma prawo zaliczenia do kosztów podatkowych całkowitego kosztu zakupu towaru lub usługi, które następnie sprzedaje klientom za 1 zł netto. Jak wskazała we wniosku, po spełnieniu określonych warunków klienci otrzymują możliwość nabycia za 1 zł m.in. akcesoriów związanych z markami samochodów, które ma ona w ofercie (np. plecaków, parasoli, okularów przeciwsłonecznych, kubków, breloków, czapek, zestawów piknikowych, zegarków, zestawów lakierów, maskotek, korków do wina, miniaturowych modeli samochodów, perfum itp.), produktów zakupionych od innych podmiotów, jak również udziału w organizowanych przez nią imprezach (np. z doskonalenia techniki jazdy na torze samochodowym). Możliwość zakupu towarów bądź usług w promocyjnej cenie co do zasady przysługuje klientom, którzy dokonają zakupu samochodu z oferty dealera (np. za daną kwotę bądź określonego modelu).

Jak wyjaśnił wnioskodawca, sprzedaż towarów bądź usług za 1 zł wykazuje on na osobnej fakturze lub na fakturze, dokumentującej również sprzedaż samochodu na rzecz klienta. Zaznaczył przy tym, że towary i usługi za złotówkę nie są sprzedawane podmiotom powiązanym.

We wniosku spółka wskazała również, że celem opisanych powyżej akcji jest zwiększenie, zintensyfikowanie sprzedaży towarów poprzez zapewnienie jak najlepszej współpracy z dotychczasowymi klientami oraz zachęcenie do współpracy nowych, potencjalnych klientów, co oznacza, że związane z nimi wydatki są ponoszone w celu uzyskania przychodu oraz zabezpieczenia jego źródła. W konsekwencji – zdaniem dealera – mogą one stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.

Wprowadzenie odpłatności za towary, które dealer chce przekazać klientom, by zwiększyć poziom ich satysfakcji i lojalności bądź zachęcić ich do kolejnych zakupów, może pozwolić realizować cele marketingowe przy jednoczesnym ograniczeniu obowiązków dokumentacyjnych i bez narażania się na ryzyko sporów z fiskusem.
Marta Szafarowska
Marta Szafarowska

Formuła do szerszego zastosowania

Prawidłowość takiej wykładni Dyrektor KIS potwierdził w interpretacji z 8 października 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.346.2019.2.JF, ale podobnego rozstrzygnięcia dokonał już w przeszłości, np. w interpretacji z 15 marca 2017 r., sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.106.2017.1.ANK.

Wnioski wynikające z interpretacji mogą jednak znaleźć zastosowanie nie tylko po stronie dealerów organizujących akcje promocyjne, podczas których klienci otrzymują możliwość zakupu danego produktu za złotówkę po spełnieniu określonych warunków, ale również w odniesieniu do szerszego grona firm dealerskich, które w różnych okolicznościach przekazują upominki swoim klientom (zwłaszcza o wartości powyżej 200 zł). Należy jednak pamiętać, że pozytywne interpretacje dotyczą zaliczenia do kosztów wydatków na zakup towarów bądź usług mających potencjał prosprzedażowy (akcesoria, gadżety, zajęcia na torze), ale nie np. alkoholu.

To, że rozstrzygnięcia fiskusa dopuszczają możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup towarów, które następnie sprzedawane są klientom za symboliczne kwoty, może być również cenną wskazówką dla firm dealerskich, emitujących i przekazujących wybranym klientom vouchery, umożliwiające nabycie produktów (np. akcesoriów) o określonej wartości. Formuła wykorzystująca bony może wiązać się z wątpliwościami związanymi choćby z określeniem momentu obowiązku podatkowego i oznaczeniami w JPK_VAT, a także z dodatkowymi obowiązkami dotyczącymi formularza PIT-11.

Tymczasem wprowadzenie odpłatności (nawet na minimalnym poziomie) za towary, które dealer chce przekazać klientom, by zwiększyć poziom ich satysfakcji i lojalności bądź zachęcić ich do kolejnych zakupów, może pozwolić realizować cele marketingowe przy jednoczesnym ograniczeniu obowiązków dokumentacyjnych i bez narażania się na ryzyko sporów z fiskusem.

Marta Szafarowska

Autor: Marta Szafarowska

Wykładowca Gekko Taxens Akademia. Specjalizuje się w zakresie szeroko rozumianych zagadnieniach podatkowych spotykanych w branży motoryzacyjnej. Od lat doradza dealerom, importerom i firmom leasingowym, umiejętnie wypracowując praktyczne rozwiązania nawet skomplikowanych problemów. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie z zakresu CIT, VAT, PIT i akcyzy.