Faktury scamowe w KSeF – dlaczego ze zgłoszeniem warto zachować ostrożność?

KSeF umożliwia zgłoszenie faktury, co do której podatnik podejrzewa, że może być wynikiem oszustwa lub innego nadużycia. Funkcja ta ma pomagać w walce z nierzetelnymi dokumentami, pustymi fakturami i próbami wyłudzeń. Jednocześnie jednak zgłoszenie prawidłowej faktury może spowodować dodatkowe komplikacje po stronie jej wystawcy, dlatego funkcjonalność dotycząca faktur scamowych nie powinna być wykorzystywana pochopnie. Czym […]

Faktury scamowe w KSeF – dlaczego ze zgłoszeniem warto zachować ostrożność? Dowiedz się więcej »

Odliczenie VAT z faktury wystawionej w trybie offline24. WSA uchyla interpretację

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur miał zwiększyć bezpieczeństwo rozliczeń VAT oraz zapewnić jednolity standard dokumentów cyfrowych dokumentujących transakcje objęte opodatkowaniem VAT. Wraz z nowymi regulacjami pojawiły się jednak również pytania dotyczące sytuacji szczególnych, w tym wystawiania faktur w trybie offline24 oraz w okresie niedostępności Systemu. Jedna z najważniejszych wątpliwości z tym związanych dotyczy momentu, od którego

Odliczenie VAT z faktury wystawionej w trybie offline24. WSA uchyla interpretację Dowiedz się więcej »

Ministerstwo Finansów zapowiada odroczenie sankcji związanych z KSeF do końca 2027 r.

W komunikacie opublikowanym na oficjalnej stronie Ministerstwo Finansów zapowiedziało wydłużenie okresu, w którym podatnicy nie będą podlegali karom za określone naruszenia obowiązków związanych z Krajowym Systemem e-Faktur, co zostało pozytywnie przyjęte przez przedsiębiorców, którzy stosują System obowiązkowo od 1 lutego bądź 1 kwietnia 2026 r. Warto jednak pamiętać, że zapowiadane odroczenie nie oznacza zawieszenia samego

Ministerstwo Finansów zapowiada odroczenie sankcji związanych z KSeF do końca 2027 r. Dowiedz się więcej »

Auto w leasingu wynajmowane podmiotowi trzeciemu – co z odliczeniem i ewidencją?

Czy od leasingowanego samochodu osobowego, który następnie jest oddawany w odpłatny najem, można odliczać 100% VAT bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i składania informacji VAT-26? Do tej kwestii w interpretacji wydanej na wniosek firmy prowadzącej działalność w zakresie najmu odniósł się Dyrektor KIS. W tym kontekście zasadne jest również pytanie o konieczność stosowania limitów obowiązujących

Auto w leasingu wynajmowane podmiotowi trzeciemu – co z odliczeniem i ewidencją? Dowiedz się więcej »

Nowe narzędzie fiskusa. Jakie skutki nieprawidłowości w ewidencji przebiegu?

Złożenie informacji VAT-26 i prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu to podstawowe warunki umożliwiające odliczanie 100% VAT od wydatków związanych z samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej. Rozbieżności między zapisami ewidencji a rzeczywistymi przejazdami pojazdu mogą jednak skutkować konsekwencjami nie tylko na gruncie VAT, ale również PIT lub CIT, a w określonych przypadkach także KKS. W

Nowe narzędzie fiskusa. Jakie skutki nieprawidłowości w ewidencji przebiegu? Dowiedz się więcej »

Kolejne odroczenia w obowiązkach związanych z raportowaniem JPK_CIT i JPK_PIT

Na stronie RCL zostały opublikowane projekty rozporządzeń Ministra Finansów i Gospodarki przewidujące zwolnienia z niektórych obowiązków dla podatników CIT i PIT. Skupiają się one przede wszystkim na odroczeniu obowiązków związanych z prowadzeniem oraz przesyłaniem ewidencji środków trwałych i WNiP. Rozporządzenia mają wejść w życie z dniem następującym po ogłoszeniu, a część preferencji ma objąć raportowanie

Kolejne odroczenia w obowiązkach związanych z raportowaniem JPK_CIT i JPK_PIT Dowiedz się więcej »

Faktura a fizyczne wydanie pojazdu – co decyduje o skutkach w VAT?

Specyfika procesu sprzedaży nowych samochodów powoduje, że wystawienie faktury, rejestracja auta oraz jego fizyczne wydanie nie zawsze następują w tym samym okresie. W najnowszej interpretacji Dyrektor KIS uznał, że samo wystawienie faktury, które umożliwia nabywcy rejestrację samochodu, nie jest równoznaczne z powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Stanowisko organu ma znaczenie nie tylko dla dealerów, ale

Faktura a fizyczne wydanie pojazdu – co decyduje o skutkach w VAT? Dowiedz się więcej »

Ceny transferowe 2025 – terminy, dokumentacja cen transferowych i formularz TPR-C (6)

Podatnicy realizujący transakcje z podmiotami powiązanymi już teraz powinni rozpocząć przygotowania do realizacji obowiązków z zakresu cen transferowych za rok finansowy 2025. Jeśli rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (Local File) upływa 2 listopada 2026 r. Informację o cenach transferowych (TPR) należy złożyć najpóźniej 30 listopada 2026 r.,

Ceny transferowe 2025 – terminy, dokumentacja cen transferowych i formularz TPR-C (6) Dowiedz się więcej »

Nowelizacja ustawy o VAT przyjęta przez Sejm. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT, która przewiduje szereg zmian dla przedsiębiorców. Część z nich ma ograniczyć obowiązki administracyjne, inne mają uszczelnić system podatkowy. Przyjęte regulacje dotyczą m.in. branży motoryzacyjnej – jedno z rozwiązań przewiduje likwidację obowiązku zapłaty VAT w ciągu 14 dni od wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Ustawa wprowadza również m.in. skład VAT, zmiany

Nowelizacja ustawy o VAT przyjęta przez Sejm. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców? Dowiedz się więcej »

Podatek od sprzedaży detalicznej a usługi serwisowe – już po problemie?

Choć podatek od sprzedaży detalicznej niewątpliwie może dotyczyć dealerów samochodów, nie oznacza to, że każda sprzedaż dokonywana na rzecz konsumenta – nawet zarejestrowana na kasie fiskalnej – automatycznie zwiększa podstawę opodatkowania. W ostatnich latach sądy administracyjne wypracowały korzystną dla podatników linię orzeczniczą dotyczącą świadczeń, w ramach których wykonaniu usługi towarzyszy wykorzystanie towarów. Czy znalazło to

Podatek od sprzedaży detalicznej a usługi serwisowe – już po problemie? Dowiedz się więcej »