Organizowanie wydarzeń wyjazdowych dla klientów i potencjalnych kontrahentów to powszechna praktyka w branży motoryzacyjnej. Fakt, że podczas takich wydarzeń duże znaczenie ma element integracji i wypoczynku, jak również to, że w ich trakcie uczestnikom serwowany jest alkohol, sprawia, że organy podatkowe odmawiają prawa do odliczenia VAT od związanych z nimi wydatków – nawet, jeśli są one fakturowane jako usługa kompleksowa. Odmienne stanowisko w tej kwestii zajmują sądy, o czym świadczy nowe orzeczenie NSA.
Nie tylko relaks – wydarzenia z konkretnym celem
Sprawa dotyczyła spółki będącej dealerem jednej z marek pojazdów ciężarowych, która organizuje eventy w formie krajowych i zagranicznych wyjazdów dla swoich klientów – zarówno dotychczasowych, jak i potencjalnych. W ramach takich wydarzeń dealer zapewnia transport, noclegi, wyżywienie (w tym alkohol serwowany zgodnie ze zwyczajami, np. do kolacji) oraz atrakcje – wizytę w winnicy z degustacją win, rejs na łodzi żaglowej, zajęcia na stoku narciarskim, basen, spa itp.
We wniosku o interpretację złożonym w 2020 r. dealer wskazywał wprost, że wyjazdy formalnie nie mają stricte prezentacyjnego charakteru. Z perspektywy uczestników (klientów) celem są przede wszystkim wypoczynek i rekreacja, a prezentacja oferty dealera zajmuje jedynie niewielki procent czasu trwania całego wydarzenia. Głównym założeniem eventów jest promowanie dobrego wizerunku dealera wśród klientów, dlatego z ostrożności kwalifikuje on wydatki ponoszone na organizację wyjazdu jako koszty reprezentacji i nie zalicza ich do kosztów uzyskania przychodów, mimo że wszelkie materiały dotyczące wydarzenia (np. informacje organizacyjne dla uczestników) opatrzone są nazwą lub logo marki pojazdów oferowanych przez firmę.
Dealer zaznaczał również, że poza klientami w wyjazdach biorą udział również jego pracownicy, zajmujący się kontaktami z klientami, a celem ich udziału w wydarzeniu jest właśnie nawiązywanie lub zacieśnianie relacji z – odpowiednio – nowymi bądź dotychczasowymi kontrahentami.
Dealera interesowało to, czy – po pierwsze – jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących organizację eventu, a także czy w związku z uczestnictwem zaproszonych kontrahentów dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług, które podlega VAT.
Niekorzystne stanowisko fiskusa
Dyrektor KIS, analizując sprawę, odmówił spółce prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących takie wyjazdy. Uznał bowiem, że skoro prezentacje oferty stanowią tylko ułamek czasu wydarzeń, a uczestnicy korzystają głównie z wypoczynku, to wydatki te nie mają związku z działalnością opodatkowaną dealera.
Według organu dealer poprzez organizację wyjazdów nie zyskuje nowych klientów, a gdy w wydarzeniach uczestniczą potencjalni klienci dealera, to są to osoby przez niego zaproszone, więc umieszczenie nazwy lub loga sprzedawanej marki pojazdów na informacjach organizacyjnych dla uczestników, nie spowoduje poszerzenia grona klientów przez firmę dealerską, gdyż te podmioty już o niej wiedzą.

Dyrektor KIS uznał również, że organizacja opisanych wyjazdów służy głównie zaspokojeniu osobistych potrzeb kontrahentów, zaś ich związek ze sprzedażą opodatkowaną jest tak daleko pośredni, że nie można przyjąć, że bezpośrednio pozostaje w związku z działalnością generującą podatek należny. Organ wskazał, że nie wystarcza subiektywne przekonanie o wpływie wydatku na osiągnięcie przyszłych obrotów i w konsekwencji uznał – wbrew stanowisku wnioskodawcy – że dealerowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na eventy dla kontrahentów.
Odnosząc się do drugiego z pytań zadanych przez spółkę, organ stwierdził, że z uwagi na to, że organizacja eventów dla klientów nie posiada wystarczającego związku z zakresem działalności dealera, nie będzie on zobowiązany do wykazania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług polegających na organizacji eventów na rzecz kontrahentów, na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Mimo że stanowisko spółki w tym zakresie było takie samo, organ uznał je za nieprawidłowe.
Sądy: event jako narzędzie budowania lojalności ma wartość biznesową
Stanowisko organu podatkowego nie przekonało jednak sądów.
WSA w Warszawie uznał, że wydatki na organizację eventów mają pośredni związek z wykonywaną działalnością, przy czym poprzez budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, zacieśnienie relacji z kontrahentami, nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami ma ona wpływ na zwiększenie sprzedaży.
Sąd zauważył również, że w związku z organizacją wydarzeń dealer nabywa kompleksową usługę organizacji eventu, która nie została wymieniona w art. 88 ustawy o VAT jako niekorzystająca z prawa do odliczenia VAT naliczonego. W efekcie, mimo że na to świadczenie składają się m.in. usługi noclegowe, restauracyjne, transportowe czy usługi organizacji atrakcji, dealerowi przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Sąd wskazał, że bezpośrednia relacja na linii klient-sprzedawca w branży motoryzacyjnej jest szczególnie ważna, a organ pominął znaczenie tego typu eventów w kontekście budowania wizerunku dealera, wzmocnienia rozpoznawalności oferowanych przez niego pojazdów oraz rozwijania relacji z kontrahentami i partnerami biznesowymi. WSA stwierdził również, że wyjazdy – ze względu na miejsca, w których się odbywają – stwarzają dodatkowe okazje dla realizacji gospodarczych celów firmy, tyle że w nieoficjalnych warunkach, luźniejszych rozmowach i ciekawszej atmosferze. To, że wydarzenia nie mają charakteru stricte szkoleniowego czy prezentacyjnego (zajmuje to niewielki procent trwania eventu) nie powinno być zaś postrzegane na niekorzyść spółki.
Korzystnie również NSA
Podobne były konkluzje orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 9 maja 2025 r. utrzymał w mocy wcześniejszy wyrok WSA w Warszawie.
Sąd zauważył, że obecnie tego typu imprezy „integracyjne” z nabywcami produktów trudno określić jako niemające związku z działalnością gospodarczą, ponieważ ciężko znaleźć inną ich przyczynę, niż gospodarcza i biznesowa. Sąd stwierdził, że trudno przyjąć, że dealer chce ponosić opisywane wydatki po to tylko, by zapewnić wypoczynek i rekreację uczestnikom wydarzenia. Zdaniem NSA działanie dealera jest obliczone na zachęcenie kontrahentów do dalszej współpracy, co wskazuje na związek ponoszonych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą, nawet jeśli we wniosku o interpretację „aż tak wprost nie wskazano, że przy okazji tego typu eventów dochodzi do innego rodzaju działań marketingowych, mających na celu zachęcenie do kupna określonych produktów, bo sama w sobie organizacja tego eventu ma właśnie taki cel gospodarczy”.
Sądy innego zdania niż organy
Opisywane orzeczenie NSA jest istotne z perspektywy firm dealerskich, ale też wszystkich firm prowadzących działalność dystrybucyjną, zwłaszcza w kontekście zaostrzającego się podejścia do skutków podatkowych wydatków na organizację imprez z udziałem klientów.
W ostatnim czasie opisywaliśmy niekorzystną interpretację dotyczącą możliwości zaliczenia do kosztów wydatków towarzyszących uroczystościom otwarcia nowego salonu, m.in. na catering, w tym alkohol, obsługę kelnerską, DJ-a oraz upominki dla gości. Warto jednak również pamiętać o interpretacji zmieniającej Szefa KAS z 2022 r., w której organ uznał, że choć organizacja eventów stanowi świadczenie kompleksowe, a poszczególne czynności wchodzące w jego skład nie podlegają odrębnej analizie (czy odrębnej sprzedaży), to zakup napojów alkoholowych dla uczestników wydarzenia nie stanowi elementu kompleksowej usługi organizacji takiego spotkania. W konsekwencji – jak wskazał Szef KAS – podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi, ale z wyłączeniem części dotyczącej wydatków na zakup alkoholu.
W opisywanej sprawie sądy sprzeciwiły się pomysłowi sztucznego rozdzielania nabywanej usługi kompleksowej i zaaprobowały możliwość odliczania podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie świadczenia kompleksowego, o ile faktycznie – jak wskazywał dealer we wniosku o interpretację – organizacja wydarzenia ma na celu promowanie dobrego wizerunku firmy wśród jej kluczowych lub nowych klientów oraz nawiązywanie i zacieśnianie relacji przez spółkę, co w przyszłości przekłada się na wzrost sprzedaży opodatkowanej. Choć należy mieć świadomość, że każda sprawa powinna być analizowana indywidualnie, to jednocześnie wyrok NSA daje dealerom istotny argument w ewentualnych sporach o odliczenie VAT od wydatków ponoszonych na wydarzenia o charakterze relacyjno-promocyjnym.

Autor: Marta Szafarowska
Wykładowca Gekko Taxens Akademia. Specjalizuje się w zakresie szeroko rozumianych zagadnieniach podatkowych spotykanych w branży motoryzacyjnej. Od lat doradza dealerom, importerom i firmom leasingowym, umiejętnie wypracowując praktyczne rozwiązania nawet skomplikowanych problemów. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie z zakresu CIT, VAT, PIT i akcyzy.