Nowe limity także do umów leasingu z 2025 r.? Znamy stanowisko fiskusa

Czy od 1 stycznia 2026 r. raty leasingowe dotyczące samochodów osobowych o emisji CO₂ co najmniej 50 g/km muszą być rozliczane z zastosowaniem nowego limitu w wysokości 100 000 zł – nawet jeśli umowa leasingu została zawarta jeszcze przed zmianą przepisów? Za sprawą odpowiedzi na interpelację poselską, dowiedzieliśmy się, jak do tej kwestii podchodzi Ministerstwo Finansów. Dzięki interpretacji z 15 października 2025 r. znane jest również stanowisko fiskusa.

Spółka, która skierowała wniosek do Dyrektora KIS, zamierzała zawrzeć w listopadzie 2025 r. leasing operacyjny samochodu osobowego o wartości przekraczającej 150 000 zł i rozliczać raty leasingowe według obowiązującego obecnie limitu w wysokości 150 000 zł. Emisja pojazdu, który miał być przedmiotem umowy, jest wyższa niż 50 g/km, co powoduje objęcie go nową, niższą granicą kosztową w CIT od początku 2026 r.

Wątpliwości podatnika wynikały z braku jasnego przepisu przejściowego odnoszącego się do umów leasingu operacyjnego. Ustawa nowelizująca z 2 grudnia 2021 r. przewidziała ochronę wyłącznie dla samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed wejściem w życie nowych limitów, która jednak nie dotyczy leasingu operacyjnego. Wnioskodawca powoływał się przy tym na zasadę ochrony praw nabytych oraz art. 2a Ordynacji podatkowej.

Organ: vacatio legis było wystarczające

W interpretacji z 15 października 2025 r. Dyrektor KIS odrzucił argumentację podatnika, wskazując, że przepisy przejściowe zostały skonstruowane w sposób celowy i precyzyjny. Ochrona dotyczy wyłącznie pojazdów „wprowadzonych do ewidencji środków trwałych”, a zatem takich, które podatnik nabył lub użytkował na zasadach pozwalających traktować je jak własność dla celów podatkowych. Leasing operacyjny nie spełnia tych warunków, jako że samochód będący przedmiotem finansowania nie jest ujmowany w ewidencji korzystającego.

Organ podkreślił, że czteroletnie vacatio legis wprowadzono właśnie po to, by podatnicy mogli dostosować politykę flotową do nadchodzących zmian. Brak regulacji dotyczącej leasingu operacyjnego nie jest więc luką, lecz świadomą decyzją ustawodawcy. Ze względu na jednoznaczną treść przepisu, organ wykluczył także zastosowanie zasady in dubio pro tributario (rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika).

Fiskus wskazał, że ochronny przepis przejściowy dotyczy wyłącznie pojazdów „wprowadzonych do ewidencji środków trwałych”, a zatem takich, które podatnik nabył lub użytkował na zasadach pozwalających traktować je jak własność dla celów podatkowych. Leasing operacyjny nie spełnia tych warunków, jako że samochód będący przedmiotem finansowania nie jest ujmowany w ewidencji korzystającego.
Robert Pytlak

Branża nadal liczy na zmianę

Choć interpretacja KIS formalnie rozstrzyga jedynie indywidualną sprawę podatnika, jej wydźwięk ma znacznie szersze znaczenie praktyczne. Finansujący od dłuższego czasu podkreślają, że brak przepisu przejściowego obejmującego leasing operacyjny może prowadzić do istotnych zakłóceń rynkowych oraz problemów z istniejącymi strategiami flotowymi przedsiębiorców. Branża wciąż oczekuje, że Ministerstwo Finansów rozważy wprowadzenie regulacji łagodzącej dla umów zawartych jeszcze w 2025 r. – jednak dotychczas nie przedstawiono projektu zmian.

W tym kontekście podnoszony jest m.in. argument, że brak przepisu przejściowego obejmującego leasing operacyjny narusza prawa nabyte podatników, prowadzi do podwójnego obciążenia podatkiem dochodowym przy tym samym pojeździe oraz faworyzuje finansowanie własnościowe kosztem leasingu, mimo że to właśnie leasing pozostaje kluczowym narzędziem wspierającym rozwój rynku pojazdów niskoemisyjnych. W debacie wskazuje się również na sprzeczność nowych zasad z deklarowanym proekologicznym celem nowelizacji.

Dotychczasowe komunikaty Ministerstwa Finansów – w tym odpowiedź na interpelację poselską, którą opisywaliśmy w artykule „Leasing poszkodowany. Nowe limity kosztów mają objąć także stare umowy” – sugerują jednak, że resort nie planuje rozszerzenia ochrony dla zawartych umów leasingu operacyjnego i aut wydanych przed 1 stycznia 2026 r., podczas gdy ewentualne złagodzenie skutków nowych limitów wymagałoby zmian ustawowych.

Czasu coraz mniej

Jeśli w ostatnich tygodniach roku 2025 r. nie zostaną przyjęte przepisy ochronne, to zastosowanie znajdą skutki, które opisał Dyrektor KIS w wydanej interpretacji – od 1 stycznia 2026 r. raty leasingowe dotyczące samochodów spalinowych o emisji CO₂ równej bądź wyższej niż 50 g/km będą objęte limitem 100 000 zł, niezależnie od tego, kiedy podatnik zawarł umowę leasingu. Dotychczasowy limit w wysokości 150 000 zł nie będzie miał zastosowania do aut w leasingu operacyjnym, które nie zostały ujęte w ewidencji środków trwałych przed końcem 2025 r.

Autor: Robert Pytlak