Zmiany w podatku do nieruchomości. Wzrost obciążeń, ale więcej czasu na deklarację

Jeśli w przyszłym roku będą obowiązywać regulacje dotyczące podatku od nieruchomości (PoN) w kształcie wynikającym z nowego projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych bądź zbliżonym, „przeniesienie” danych z deklaracji DN-1 za 2024 r. na kolejne lata będzie praktycznie niemożliwe. Mając świadomość rozległego zakresu wprowadzanych zmian, Ministerstwo Finansów przewidziało jednak możliwość przesunięcia terminu na złożenie deklaracji na PoN za 2025 r.

Celem Ministerstwa Finansów, które zostało zobowiązane przez Trybunał Konstytucyjny do nowego zdefiniowania budowli i budynku na potrzeby podatku od nieruchomości, było zachowanie „fiskalnego status quo”, wyeliminowanie wątpliwości w zakresie opodatkowania niektórych obiektów oraz uwzględnienie dotychczasowego dorobku orzeczniczego sądów administracyjnych dotyczącego stosowania obowiązujących przepisów. Analizy kolejnych wersji projektu zmian prowadzą jednak do wniosku, że realizacja tych założeń będzie niemożliwa. Założenia zmian, nad którymi toczone są prace, a także ich spodziewane konsekwencje, szczegółowo zostały opisane w artykule “Jest ostateczny (?) projekt zmian w podatku od nieruchomości. Dobrze już było?”

Przyjęcie projektu, który został skierowany już do Sejmu, może doprowadzić do radykalnego rozszerzenia zakresu opodatkowania PoN. Już od 2025 r. podatek może być należny od obiektów, które na gruncie obecnie obowiązujących przepisów nie były oczywistym przedmiotem tego podatku, z uwagi na ich tymczasowy charakter, a ich status na gruncie PoN ustalany był przede wszystkim przez sądy administracyjne. Dotyczy to przede wszystkim obiektów kontenerowych, pawilonów, kiosków, ale także hal namiotowych i z powłoką pneumatyczną. Podobnie będzie w przypadku transformatorów, rozdzielni czy też akumulatorów umieszczanych w kontenerach czy innych obiektach budowlanych.

Będzie dłuższy termin

Ministerstwo Finansów zdaje sobie sprawę, że określenie przedmiotu opodatkowania PoN w oparciu o projektowane regulacje będzie wymagać dokonania przez podatników przeglądu użytkowanych przez nich środków trwałych. Projekt przekazany do prac parlamentarnych przewiduje możliwość złożenia deklaracji podatkowej DN-1 za 2025 r. do 31 marca 2025 r. (dotychczas termin na realizację tego obowiązku upływał 31 stycznia danego roku).

Dłuższy termin nie będzie jednak obowiązywał automatycznie. W celu skorzystania z uprawnienia podatnik będzie zobowiązany złożyć do właściwego organu podatkowego w terminie do 31 stycznia 2025 r. pisemne zawiadomienie, zawierające:

  • nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
  • nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego identyfikator podatkowy,
  • oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.
Projekt przekazany do prac parlamentarnych przewiduje możliwość złożenia deklaracji podatkowej DN-1 za 2025 r. do 31 marca 2025 r. (dotychczas termin na realizację tego obowiązku upływał 31 stycznia danego roku). Dłuższy termin nie będzie jednak obowiązywał automatycznie – w tym celu podatnik będzie musiał złożyć pisemne zawiadomienie do organu.
Łukasz Andruszkiewicz
Łukasz Andruszkiewicz

A co z ratami podatku?

Skorzystanie z preferencji w postaci dłuższego terminu na złożenie deklaracji DN-1 nie zwolni jednak z obowiązku comiesięcznego opłacania podatku. Podatnik zobowiązany będzie do tego, by bez wezwania organu podatkowego, wpłacić na rachunek właściwej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości w standardowych terminach, a więc:

  • za styczeń – w terminie do 31 stycznia 2025 r.,
  • za luty – w terminie do 15 lutego 2025 r.,
  • za marzec – w terminie do 15 marca 2025 r.

Wysokość podatku w tym okresie ma odpowiadać średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.

W sytuacji, w której obliczony podatek za 2025 r. będzie niższy, niż należny w 2024 r., wpłacona kwota zostanie zaliczona na poczet przyszłych należności w PoN. Natomiast w sytuacji, w której obliczony podatek za 2025 r. będzie wyższy niż za 2024 r., podatnik będzie zobowiązany do dokonania wpłaty różnicy do 31 marca 2025 r., przy czym kwota ta nie będzie uznawana za zaległość podatkową.

Niestety, biorąc pod uwagę, że zakres opodatkowania PoN w odniesieniu do obecnie obowiązującego stanu prawnego może zostać znacznie poszerzony, podatnicy powinni liczyć się z drastycznym wzrostem obciążeń podatkowych z tytułu tego podatku. W związku z tym, że projekt ustawy trafił już do Sejmu, należy jak najszybciej podjąć działania ukierunkowane na prawidłową realizację obowiązków związanych z PoN za 2025 r., w tym przede wszystkim na oszacowanie przyszłych zobowiązań z tego tytułu.

Łukasz Andruszkiewicz

Autor: Łukasz Andruszkiewicz

Doradca podatkowy, prawnik, menedżer w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan z ramienia Związku Polskiego Leasingu. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie podatku VAT i podatkowych aspektów umów leasingu. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zdobyte w działach prawnych i podatkowych instytucji finansowych, obejmujące m.in. przygotowywanie i wdrażanie procedur podatkowych, reprezentowanie Klientów w postępowaniach administracyjnych, podatkowych oraz sądowo-administracyjnych, a także doradztwie dotyczącym raportowania schematów podatkowych (MDR).