Otwarcie nowego salonu – nie wszystkie wydatki stanowią KUP?

Czy wszystkie wydatki związane z organizacją uroczystości otwarcia nowego salonu mogą stanowić koszt uzyskania przychodu? Jeszcze kilka lat temu podejście fiskusa do tej kwestii wydawało się liberalne, ale niedawna interpretacja wydana na rzecz jednej z firm dealerskich może świadczyć o zaostrzeniu wykładni. Dyrektor KIS za koszty o charakterze reprezentacyjnym uznał bowiem nie tylko wydatki na alkohol, ale także m.in. na catering, obsługę kelnerską, DJ-a oraz upominki dla gości.

W interpretacji z 25 września 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.386.2024.3.DK) Dyrektor KIS odmówił firmie dealerskiej, która organizowała uroczystość z okazji otwarcia nowego salonu, możliwości zaliczenia do kosztów m.in. wydatków na alkohol, który był oferowany gościom wydarzenia, wśród których byli potencjalni klienci firmy, jej pracownicy oraz współpracownicy oraz lokalne władze.

Zdaniem organu wydatki na zakup alkoholu nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów i nawet jeżeli są one uznawane za zwyczajowo przyjęte, to nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Jako argument potwierdzający swoje stanowisko, Dyrektor KIS przywołał również regulacje wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości, które zakładają, że „zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu”.

Problematyczny nie tylko alkohol

Co jednak istotne, nie tylko koszty dotyczące alkoholu, który był oferowany uczestnikom wydarzenia ramach baru, zdaniem organu podlegają wyłączeniu z kosztów. Wydatki związane m.in. z cateringiem, barem, obsługą kelnerską, koordynatorami baru i cateringu, wokalistą, sprzętem muzycznym czy pokazem iluzjonisty – w części dotyczącej zaproszonych kontrahentów, władz lokalnych i potencjalnych klientów – należy uznać za reprezentację. Jak wynika z powołanej interpretacji, znajdują się one w negatywnym katalogu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, a w konsekwencji nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu. Organ uzasadnił to tym, że goście mogliby swobodnie zapoznać się z ofertą dealera bez takich atrakcji.

Dyrektor KIS wskazał też, że powyższe wydatki (na catering, bar, iluzjonistę itd.) stanowią koszt jedynie w części przypadającej na uczestniczących w uroczystości otwarcia salonu pracowników i współpracowników, którzy świadczą pracę na rzecz firmy dealerskiej. Jak bowiem wyjaśnił organ, z wniosku o interpretację wynikało, że jednym z celów uroczystości była promocja spółki jako dobrego pracodawcy na lokalnym rynku pracy.

Niekorzystna wykładnia zaprezentowana przez fiskusa może zaskakiwać, tym bardziej, że w przeszłości organy nie miały nic przeciwko zaliczaniu przez dealerów do kosztów szerokiego katalogu wydatków związanych z organizacją wydarzeń dla klientów. Świadczy o tym m.in. interpretacja Dyrektora KIS z 17 września 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.303.2018.1.NL. Organ potwierdził w niej, że celem wydarzeń związanych z prezentacją nowego modelu samochodu, które organizowane są w restauracji lub miejscu przystosowanym do imprez plenerowych, podczas których uczestnicy otrzymują materiały informacyjne, ale również gadżety reklamowe i upominki, jest szeroko rozumiana reklama, więc związane z nimi wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Niekorzystna wykładnia zaprezentowana przez fiskusa może zaskakiwać, tym bardziej, że w przeszłości organy nie miały nic przeciwko zaliczaniu przez dealerów do kosztów szerokiego katalogu wydatków związanych z organizacją eventów dla klientów, również tych organizowanych w restauracji lub miejscu przystosowanym do imprez plenerowych, podczas których uczestnicy otrzymywali materiały informacyjne, ale również gadżety reklamowe i upominki.
Marta Szafarowska
Marta Szafarowska

Problemy również na gruncie VAT

Trudno powiedzieć, czy wrześniowe, niekorzystne rozstrzygnięcie Dyrektora KIS ma charakter incydentalny czy jest ono dowodem na zmianę podejścia fiskusa do wydatków związanych z tego typu wydarzeniami, które w branży dealerskiej (i nie tylko) są powszechne. Można zakładać, że opisywana interpretacja została zaskarżona, a firma dealerska nie stoi na straconej pozycji, jeżeli chodzi o postępowanie przed sądem administracyjnym.

O tym, że podejście organów uległo jednak zaostrzeniu, mogłaby świadczyć sprawa związana z wydatkami na organizację podobnych eventów na gruncie VAT. W interpretacji z 13 lutego 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.716.2017.1.KBR) Dyrektor KIS potwierdził prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie (od wyspecjalizowanego pomiotu, zajmującego się organizacją tego typu wydarzeń) świadczenia kompleksowego, obejmującego m.in. udostępnienie sali konferencyjnej, niezbędnego sprzętu, wyżywienia i napojów (w tym alkoholowych), miejsc noclegowych, a także organizację zajęć integracyjnych.

Jednak 11 maja 2022 r. Szef KAS wydał w tej sprawie nową interpretację (sygn. DOP7.8101.157.2020.HEMD), uznając poprzednią za nieprawidłową – w tej części, która dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup alkoholu. Organ uznał w niej, że choć organizacja eventów faktycznie stanowi świadczenie kompleksowe, a poszczególne czynności wchodzące w jego skład nie podlegają odrębnej analizie (czy odrębnej sprzedaży), to zakup napojów alkoholowych dla uczestników wydarzenia nie stanowi elementu kompleksowej usługi organizacji takiego spotkania. W konsekwencji – jak wskazał Szef KAS – podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z fakturach dokumentującej zakup kompleksowej usługi, ale z wyłączeniem części dotyczącej wydatków na zakup alkoholu.

Marta Szafarowska

Autor: Marta Szafarowska

Wykładowca Gekko Taxens Akademia. Specjalizuje się w zakresie szeroko rozumianych zagadnieniach podatkowych spotykanych w branży motoryzacyjnej. Od lat doradza dealerom, importerom i firmom leasingowym, umiejętnie wypracowując praktyczne rozwiązania nawet skomplikowanych problemów. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie z zakresu CIT, VAT, PIT i akcyzy.