Globalny podatek minimalny nadchodzi

Polska przymierza się do wdrożenia Dyrektywy unijnej w zakresie tzw. globalnego podatku minimalnego. Projekt ustawy, za sprawą którego ma być to możliwe, jest obecnie w fazie opiniowania, a wejście w życie przepisów planowane jest już na 1 stycznia 2025 r. Z uwagi na nieodległy moment wejścia w życie projektowanych regulacji, a także stopień ich skomplikowania, dostosowanie się do nich będzie dla ich adresatów, a więc największych grup kapitałowych, dużym wyzwaniem.

Projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych jest bardzo obszerny i liczy aż 154 strony. Celem globalnego podatku minimalnego – w uproszczeniu – jest wyrównanie opodatkowania największych grup kapitałowych na efektywnym poziomie 15% (tzw. minimalna stawka podatkowa). Podatek ten składa się w istocie z trzech komponentów:

  1. globalnego podatku wyrównawczego,
  2. krajowego podatku wyrównawczego,
  3. podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków.

Na potrzeby niniejszego tekstu przyjmujemy, że globalny podatek minimalny jest pojęciem zbiorczym, obejmującym wszystkie wyżej wymienione elementy składowe. Jeśli któryś z tych komponentów będzie omawiany bardziej szczegółowo – zostanie to odpowiednio zasygnalizowane w treści.

Adresatami ustawy mają być podmioty wchodzące w skład międzynarodowych i krajowych grup kapitałowych, jeśli w co najmniej 2 z 4 poprzednich lat podatkowych grupa osiągnęła w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym tzw. minimalny przychód grupowy na poziomie co najmniej 750 mln euro.

Ad 1. Globalny podatek wyrównawczy

Podatnikiem tego podatku mają być zlokalizowane na terenie Polski:

  • jednostki centralne grupy kapitałowej (jednostki dominujące najwyższego szczebla grupy kapitałowej),
  • jednostki dominujące niższego szczebla, w których udziały posiadają jednostki centralne (jednostki dominujące najwyższego szczebla).

Ww. jednostki dominujące (posiadające udziały w innych jednostkach) będą podatnikami globalnego podatku wyrównawczego w sytuacji, gdy któraś z ich jednostek zależnych (składowych) będzie nisko opodatkowania, tj. gdy efektywna stawka podatkowa osiągnięta przez grupę w danym kraju jest niższa niż minimalna stawka podatkowa w wysokości 15%.

Ad 2. Krajowy podatek wyrównawczy

Podatnikiem tego podatku mają być zlokalizowane na terenie Polski:

  • jednostki składowe krajowych i międzynarodowych grup kapitałowych,
  • jednostki joint venture i jednostki zależne joint venture,
  • oddziały przedsiębiorstw zagranicznych.

Ww. jednostki będą podlegały krajowemu podatkowi wyrównawczemu, w sytuacji gdy:

  1. ich efektywna stawka podatkowa będzie niższa niż minimalna stawka podatkowa, tj. 15%, bądź
  2. z perspektywy grupy Polska będzie państwem o niskim poziomie opodatkowania (tj. gdy efektywna stawka podatkowa grupy obliczona dla wszystkich jednostek zależnych zlokalizowanych w Polsce będzie niższa niż 15%), bądź
  3. podatnikowi zostanie przydzielony dodatkowy podatek wyrównawczy.
Można założyć, że na dalszych etapach procesu legislacyjnego zmiany projektowanych przepisów będą kosmetyczne, dlatego podatnicy będący członkami największych grup kapitałowych (zarówno zagranicznych, jak i krajowych) powinni bacznie obserwować dalsze postępy prac i przede wszystkim – stopniowo przygotowywać się na wdrożenie tej podatkowej rewolucji w swoich organizacjach.
Mateusz Wrzosek
Mateusz Wrzosek

Ad 3. Podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków

Podatnikiem tego podatku mają być zlokalizowane na terenie Polski jednostki składowe międzynarodowych grup kapitałowych, w sytuacji gdy jednostka dominująca najwyższego szczebla takiej grupy:

  1. ma siedzibę w państwie, które nie zaimplementowało Dyrektywy UE w zakresie globalnego podatku minimalnego,
  2. jest tzw. jednostką wyłączoną (m.in. jednostki rządowe, organizacje międzynarodowe, organizacje non-profit, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne, jednostki inwestujące w nieruchomości).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że celem niniejszego tekstu nie było szczegółowe omówienie konstrukcji tzw. globalnego podatku minimalnego (co wydaje się na marginesie zadaniem zupełnie karkołomnym w kontekście zachowania spójności i zwięzłości tekstu – ze względu na stopień skomplikowania materii i mnogość definicji), a jedynie nakreślenie zagadnienia „z lotu ptaka”, zasygnalizowanie potencjalnych zmian, a przede wszystkim – zwrócenie uwagi adresatom projektowanych zmian (członkom największych międzynarodowych i krajowych grup kapitałowych).

Co z ulgami podatkowymi?

W szczególności należy zwrócić uwagę, że konstrukcja globalnego podatku minimalnego, którego celem jest „wyrównanie” efektywnej stawki podatkowej na poziomie 15%, prowadzi do sytuacji, gdzie proinwestycyjny charakter ulg (jak B+R, IP Box, SSE, PSI) będzie zniesiony przez konieczność zapłaty dodatkowego podatku. Wytyczne OECD (a w ślad za nimi Dyrektywa i projekt ustawy) pozwalają jednak na przychylniejsze traktowanie pod kątem globalnego podatku minimalnego ulg o charakterze zwrotnym (tzw. zwrotny kredyt podatkowy). Możliwie więc, że ulgi podatkowe w Polsce przejdą gruntowną reformę – tak, aby dostosować je do zmieniającej się rzeczywistości.

Na ratunek… opinia za (maksymalnie) 100 000 zł

Przepisy o globalnym podatku minimalnym są wysoce skomplikowane, a liczba definicji jest wręcz przytłaczająca dla odbiorcy. Ustawa nakłada na podatników szereg obowiązków, które będą wymagały od nich odpowiedniego przygotowania się i monitorowania poziomu efektywnej stawki podatkowej – zarówno na poziomie lokalnym (krajowym), jak i międzynarodowym (grupowym).  Ministerstwo Finansów, odpowiedzialne za przygotowanie projektu ustawy, postanowiło więc skorzystać z okazji i przewidziało wprowadzenie nowego rodzaju opinii zabezpieczającej – opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego. Będzie ona wydawana przez Dyrektora KIS na okres 5 lat, a opłata za jej wydanie będzie składać się z części wstępnej (25 000 zł) i głównej (do 75 000 zł). Co istotne, opinia taka nie zwolni jednak podatników z obowiązku dokonania analizy sytuacji spółki/grupy i przedstawienia uzasadnienia prawnego. Wiadomo też, że projekt ustawy wdrażającej Dyrektywę przewiduje utworzenie nowego ciała doradczego – Rady do spraw Opodatkowania Wyrównawczego, o której opinie będzie mógł wnioskować Dyrektor KIS.

Stan prac legislacyjnych

Na dzień 30 lipca 2024 r. projekt ustawy znajduje się w fazie opiniowania (18 lipca 2024 r. został skierowany do Komitetu do Spraw Europejskich) i nie trafił jeszcze pod obrady Sejmu. Swoje uwagi do niego zgłosiło szereg organizacji i podmiotów, co również wpłynie na termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów. W dalszej kolejności ustawa wciąż może zostać w jakimś stopniu zmodyfikowana przez Parlament. Na obecnym etapie trudno więc przewidzieć finalny kształt przepisów. Mając jednak na uwadze, że wynikają one z (już spóźnionej) implementacji Dyrektywy UE, można domniemywać, że zmiany te będą miały charakter kosmetyczny. Podatnicy będący członkami największych grup kapitałowych (zarówno zagranicznych, jak i krajowych) powinni więc bacznie obserwować dalsze postępy prac legislacyjnych i przede wszystkim – stopniowo przygotowywać się na wdrożenie tej podatkowej rewolucji w swoich organizacjach.

Na koniec nie sposób nie oddać się też pewnej refleksji nad projektowanym prawem. Oczywiście, adresatami globalnego podatku minimalnego są największe grupy kapitałowe, dla których dostosowanie się do nowych regulacji będzie zadaniem niewątpliwie wymagającym, ale osiągalnym. Nie wdając się jednak w rozważania, na ile kształt projektowanej ustawy wynika wprost z samej konstrukcji Dyrektywy, a ile jest w nim autorskich rozwiązań Ministerstwa Finansów, rodzi się pytanie, czy te przepisy rzeczywiście muszą być tak skomplikowane, złożone i po prostu nieczytelne? Czy autorzy przepisów (zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym) zapominają, że prawo podatkowe przede wszystkim powinno być zrozumiałe dla ich adresatów, tj. podatników? Skomplikowanie prawa trudno odbierać inaczej jak narzędzie dla organów podatkowych, które wątpliwości interpretacyjne będą rozstrzygać na swoją korzyść. Mając jednak na względzie konstrukcyjną złożoność nowego podatku, zastanawiające jest, czy koszty obsługi i kontroli podatników w tym zakresie nie przekroczą (z perspektywy administracji podatkowej) osiąganych wpływów…

Mateusz Wrzosek

Autor: Mateusz Wrzosek

Starszy konsultant, doradca podatkowy w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Zdobywał m.in. w dziale księgowym spółki outsourcingowej, dzięki czemu łączy kompetencje księgowe z podatkowymi.

Zajmuje się głównie podatkiem dochodowym od osób prawnych, m.in. przygotowywaniem opinii podatkowych, pism procesowych oraz przeglądami podatkowymi. Współautor opracowania „Rozliczenie spółek komandytowych. Praktyczna broszura dla działów księgowości”.