Ceny transferowe 2025. Jakie terminy i co trzeba sprawdzić?

Zbliża się termin na złożenie informacji o cenach transferowych (TPR) za rok podatkowy 2024. W przypadku podmiotów, których rok podatkowy zakończył się 31 grudnia 2024 r., raport należy przekazać najpóźniej do 1 grudnia 2025 r. – jako że ostatni dzień listopada wypada w niedzielę, obowiązek ten przechodzi na pierwszy dzień roboczy. Brak zapowiedzi zmian formularza TPR ze strony Ministerstwa Finansów sprawia, że już teraz warto zweryfikować, czy struktura danych i procesy wewnętrzne są przygotowane na jego wypełnienie w dotychczasowym kształcie.

Terminy już blisko!

Przypominamy, że podmioty powiązane mogą być zobowiązane do realizacji trzech kluczowych obowiązków dokumentacyjnych za 2024 r., zgodnie z ustawowymi terminami.

  • Lokalna dokumentacja cen transferowych (Local File) – powinna zostać sporządzona do końca 10. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, czyli do 31 października 2025 r. – w przypadku podatników z rokiem kalendarzowym.
  • Informacja o cenach transferowych (TPR) – powinna zostać złożyć do końca 11. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. W 2025 r. termin ten przypada na 1 grudnia 2025 r., ponieważ 30 listopada to niedziela.
  • Dokumentacja grupowa (Master File) – musi być sporządzona do końca 12. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, czyli do 31 grudnia 2025 r.

Nie zwlekaj – uporządkuj obowiązki z wyprzedzeniem

Do upływu powyższych terminów pozostało jeszcze trochę czasu, ale już teraz warto rozpocząć prace nad dokumentacją i raportem TPR.

Doświadczenia z lat ubiegłych pokazują, że zwlekanie z przygotowaniem dokumentacji i pozostawienie realizacji obowiązków na ostatnią chwilę zwiększa ryzyko błędów i problemów technicznych wynikających np. z przeciążonych serwerów czy błędów systemowych.

Choć część podatników wstrzymuje się z przygotowaniem dokumentacji, licząc na bardziej sprzyjające okoliczności, doświadczenia z lat ubiegłych pokazują, że takie podejście może wiązać się z niepotrzebnym ryzykiem. Zarówno złożoność danych, jak i ograniczony czas na ich zebranie sprawiają, że rozpoczęcie prac odpowiednio wcześniej pozwala uniknąć błędów i problemów technicznych wynikających np. z przeciążonych serwerów czy błędów systemowych.

Rozpoczęcie przygotowań z wyprzedzeniem pozwala także na spokojną weryfikację, czy transakcje realizowane z podmiotami powiązanymi przekraczają progi dokumentacyjne i wymagają raportowania w TPR. W tym kontekście warto zadbać o jakość i kompletność danych – w szczególności w zakresie zgodności warunków transakcji z zasadą ceny rynkowej.

Autor: Michał Starachowski